Dag 22 - Det här upprör mej

Djurplågeri . Orättvisor . Ondska .
Fientlighet mot vad det än må vara;
sexuell läggning, religion, åsikter, hudfärg etc .
Sjukvårdspolitiken . Cyninska människor . Hat .
Barnmisshandel . Svenska lagsystemet . Våld .
Förtryck . Översittare . Mansgrisar . Egoism .
Människor som låter allt kretsa kring pengar,
där deras mått på hur lyckad man är
mäts utifrån hur mycket pengar man har i plånboken,
vad för lyxiga bilar man har,
eller vad för resor man har råd att göra.

Ja, den listan kan göras oändligt lång

För att mer djupgående ta en grej som upprör mej,
och som är rätt aktuell för tillfället,
(Orsaken till det vill jag inte gå in på mer detaljerat)
så är det när folk har förutfattade meningar om mej
och mitt mående framförallt.
Jag är trött på att alltid behöva i princip ursäkta mej
för att jag är sjukskriven och arbetsoförmögen.
Som om jag valt detta själv,
jag kan lova att jag väldigt mycket hellre hade
klarat av att jobba.
För att ta en enkel orsak;
det är inte kul att leva nästintill under existensminimum . . .

Jag blir upprörd över folks oförmåga att ens försöka förstå,
deras enkelspårighet,
och ovilja att lyssna när man försöker förklara.
Jag begär inte att någon till punkt och pricka
ska förstå hur jag mår,
det gör jag ju inte ens själv!

Men ger man sej in i en disskution
ang. hur jag mår eller inte mår,
så kan ingen annan än jag själv
avgöra hur jag mår/inte mår.
Ingen annan kan intala mej att jag mår si eller så,
och framförallt inte som väldigt många gånger
tro att jag mår bra/är frisk
enbart sett på hur jag ser ut.

När sådana som är nära min familj,
som därför bör veta att jag kastats mellan diagnoser,
men att det för länge sedan konstaterades att ätstörningarna
inte är det egentliga "felet"
När folk trots det säger saker i stil med

"Ja, men du väger ju inte under 40kg längre,
så då är du ju frisk
"

eller

"Det var ju länge sen nu som du var
farligt underviktig,

och därför är du väl nästan frisk,
så då bör du skärpa dej
"

Och liknande idiotiska uttalanden,
DET upprör mej nåt enormt,
för det visar att personen ifråga
överhuvudtaget, under alla dessa år,
inte lyssnat ett endaste dugg.

I vissa människors världar,
så är deras egna perfektion
det enda rätta.

Jag spyr på sådant!


Postat av: Mamma

Bra!!! Stå på dig gumman!!! Kram!!!

2011-01-06 @ 12:44:12


Just DIN kommentar är värdefull för mej! ♥


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Förbjud pälsfarmerna - skriv på namninsamlingen! Djur är INTE kläder!!