Dag 9 - Min tro

Oj. Hur ska man ta sig an detta ämnet?!

Jag önskar att jag kunde säga att jag tror på något specifikt,
men det gör jag inte.
Jag tror inte Gud finns, eller Jesus
eller någon personifierad gudom överhuvudtaget.
Men jag vill heller inte helt tro att vi står ensamma,
utlämnade åt ödets händer,
utan något att falla tillbaka på.
Jag tror att det finns något,
men som sagt, ingen personifierad gudom . . .

Jag skulle vilja tro på en förlåtande Gud,
en vakande och beskyddande Gud
Men när jag ser på världen idag,
så har jag svårt att tro alls.
Framförallt inte på en beskyddande Gud,
för jag kan inte tro, att om Gud existerar,
att han då skulle låta allt hemskt ske,
alla våldtäkter, alla mord, alla misshandlade barn,
som sker runt omkring oss
Varje dag. Varje timma.

Förr, när jag var liten och oförstörd
så ville jag tro
Jag sökte styrkan som jag inte hade,
sökte ett stöd att orka uthärda dagarna.

Men när jag ser tillbaka på mitt eget liv,
på hur allt blev, på att som hänt.
På allt som tagits från mej.
Så får jag ytterligare tvivel på att någon Gud finns.
Jag får ofta höra från troende vänner/bekanta
att det är "Guds sätt att pröva mej och min tro"

Men mitt motargument är;
Eftersom dom säger att Gud är med hela tiden,
att han ser och hör allt.
"Inte ens minsta blomma dör utan Guds vetskap"
Om så vore, så skulle han isåfall redan innan
han utsatte mej för dom såkallade "prövningarna"
vetat att jag var en svag länk, att han genom sitt agerande
riskerade att jag skulle vända mej bort,
och aldrig ens överväga tanken på att komma tillbaka.
För om det fanns en Gud,
så lät han mej bli sparkad på medans jag redan låg.
Han stod och såg på hur tårar efter tårar
föll från mina rödgråtna ögon.
Var det ett martyrskap han var ute efter,
så borde han ha gett sig till känna
Men jag fick aldrig minsta lilla bevis på hans existens.

Så jag vände mej om,
vände ryggen mot hans påstådda storhet,
hans påstådda kärlek och beskydd.
Och jag vänder nog aldrig tillbaka igen.
Jag tror på att inte tro på nåt specifikt.



Jag tror på energier, på det vackra
som finns inom varje människa.
Jag tror på godhet, kärlek
på att allt som rivs kan byggas upp
Jag tror på mirakel, små ting
som får en att orka.
Jag tror på ödet,
på varje människas inre styrka

Och slutligen,
så tror jag på änglar.

Jag tror att det finns någonting där ute
som vakar över mej

Något som finns i min närhet
och beskyddar mej varje dag

Som leder mej med osynliga händer
Talar till mej genom mina drömmar
Skyddar mej med sina stora vingar

Jag tror att änglar finns
och att dom finns där
även om vi inte ber om det . .

Jag tror också att de vackraste
och mest värdefulla tingen på jorden
kan man inte se eller ens vidröra
Dem måste man känna med hjärtat . . .

Men det är som sagt vad jag tror
Du får tro vad du vill . . .


 



Postat av: Anonym

wow vad du skriver vackert!! Du är verkligen duktig på att uttrycka dig!

2010-12-23 @ 15:10:08


Just DIN kommentar är värdefull för mej! ♥


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Förbjud pälsfarmerna - skriv på namninsamlingen! Djur är INTE kläder!!