Mina tankar kring naturkatastrofer

Inlägget jag nu kommer skriva,
vet jag kommer uppfattas fel av de flesta som läser,
så jag ber er, läs med ett öppet sinne
och försök förstå min syn på det hela.
För det här är faktiskt min blogg,
där mina tankar och känslor är det enda jag har att skriva om.

(Det kommer förmodligen även bli ett rätt rörigt inlägg,
som många av mina inlägg tenderar bli)


Det sker mycket runt omkring på våran planet nu,
sådant som vi människor inte kan kontrollera,
hur mycket vi än kanske hade önskat det.
Jag vill redan från början göra klart
att jag lider med de som blivit utsatta
för de senaste årens naturkatastrofer,
och min mening är INTE "att det är rätt åt dom"!

Men se på våran jord, hur väl behandlar vi den?
Det är en tankeställare, men jag skriver inte detta inlägg
för att belysa vikten av att tänka på att släcka lampor,
äta mindre kött, cykla istället för att ta bilen eller att välja naturlig el.
Nej, det jag vill belysa är ett ämne som jag tycker tas upp alltför sällan:
(Men strunta såklart inte i ovan nämna "direktiv"!)

Vad jag vill belysa är
Den ständigt ökande befolkningsmängden.
Är det bara jag som ser en koppling
mellan det faktum att vår jord är överbefolkad,
eller på gränsen till överbefolkad,
och alla dessa katastrofer som sker, nu nästintill dagligen?

Låt mej förklara hur jag menar;
Vi människor legaliserar jakt på vilda djur,
ofta med motiveringen
att "Beståndet måste hållas nere för att inte skapa obalans i faunan"
Kan det inte vara möjligt att Moder Jord gör något liknande?
Fast hon siktar in sig på människorna?
Där skillnaden är att hennes "hagelgevär"
är det som hon rår bäst över, dvs. naturens krafter.

När alla hennes andra försök att hålla nere på "beståndet"
uppenbarligen inte gett någon större effekt,
så kanske hon nu får ta i med hårdhandskarna,
och så att säga, "skjuta av" människostammen?
För det är väl inte bara jag som inbillat mig
att många av katastroferna skett i länder där befolkningsmängden
är fruktansvärt stor, och bara fortsätter öka?
Hade jag varit Moder Jord, så hade jag oxå i det fallet
siktat in mej på så stor förstörelse på så liten tid som möjligt.

Vad är det då som jag anser är hennes tidigare försök?
Till exempel, det finns tusentals fertilitetskliniker världen över,
det skrivs spaltmeter om hur man ska gå till väga
om man har svårt för att bli gravid.
Redan det tror jag är ett sätt för Moder Jord
att försynt knacka oss på axeln och säga
"Snälla, skapa inte mer barn, min jord är redan full av människor. 
Och i många fall barn som far illa"
Människan har även sträckt sig så långt att vi nu leker Gud,
vi framställer barn på konstgjord väg.
I många fall till par där kanske BÅDA parterna
är oförmögna att på egen hand reproducera sig.

Nu vill jag stanna upp och göra ett förtydligande,
jag förstår MYCKET väl sorgen ett barnlöst par känner,
och jag kan mycket väl tänka mej
att man inte för fem öre kan tänka i mina banor,
när man sitter med beskedet i handen
om att man har mycket liten möjlighet att bli förälder på "naturligt sätt".
Men jag vill ändå försöka förklara mina tankar.

Skulle jag själv få reda på att jag, eller min partner,
inte har förmågan att föröka oss den naturliga vägen,
så hade jag hellre valt adoption som ett alternativ
Istället för att trotsa naturen, och tvinga fram ett barn.

Men återigen, för att knyta ihop säcken,
tillbaka till naturkatastrofer.
Jag upprepar återigen att jag inte på något sätt tycker det är
"bra" med naturkatastrofer.
Jag blir alltså inte lycklig varje gång jag läser om en ny Tsunamivåg,
eller en ny jordbävning.
Och jag tycker inte det är
"rätt åt alla jävla människor som knullar som kaniner
och förökar sig därefter".

   (Kom att tänka på en smart insändare jag läste i Metro för ett tag sedan,
    där personen som skrev tyckte att man borde bomba Afrika,
    och andra länder där både AIDS och befolkningen är stora problem,
    med bomber innehållande kondomer och andra preventivmedel.
    En sådär vid första åtanke rätt barnslig tanke,
    men sedan vid närmare eftertanke rätt så klok.)


Nej, nu känner jag att jag avslutar mitt inlägg här,
innan det blir för rörigt.
Hoppas ändå att mitt budskap är hyffsat klart,
och att detta inlägg inte skapar alltför mycket ilska!


Postat av: isabell

jag förstår verkligen precis hur du menar och jag håller med!

2011-04-14 @ 13:19:18
Postat av: Agnes

Jag förstår hur du menar, och jag håller med om att det måste finnas någon sorts mening med naturkatastrofer. Jag var också inne på just samma banor när jag pratade med en kompis för några veckor sedan, så därför är det coolt att läsa "sina egna tankar" i din text här ovan! :)

2011-04-14 @ 17:21:32
URL: http://aagnesaandersson.blogspot.com
Postat av: Kristin

Håller helt o hållet med dig! har pratat om exakt samma saker med mina kompisar! tror det är många som tänker såhär men inte vågar säga det högt..

2011-04-14 @ 21:17:43


Just DIN kommentar är värdefull för mej! ♥


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Förbjud pälsfarmerna - skriv på namninsamlingen! Djur är INTE kläder!!