Nej. Nu får det vara NOG

Jävla pisshelvete!



Jag har legat vaken större delen av natten,
funderat över hur allt är, hur allt ska bli.
Hur jag vill göra, vad jag borde göra,
vad jag ska göra.

Och jag har väl kommit fram till att det inte funkar längre.
Jag får inte hjälp med det som jag behöver hjälp med,
jag KAN inte lita på matplaneringen här nere,
eftersom jag fortsätter gå upp i vikt.

Igår visade vågen på ytterligare + 1,3 kg
Nu har jag snart gått upp 12 kilo sen jag kom hit
för exakt 10 veckor sedan idag, har nu ett bmi på 24,
vilket betyder att jag snart är viktmässigt överviktig,
3,7 kg kvar till ett bmi på 25.
Vilket INTE är okej. Och det ska heller inte vara så!
Jag kom inte hit för att gå upp i vikt, jag hade en helt okej vikt,
utan jag kom hit för att hitta ett sätt att hantera maten,
att kunna lita på vad alla sa, att jag INTE skulle öka massor i vikt
så fort jag började äta och behålla mat.
Vilket ju är just vad jag gjort!!
12 kilo upp från en normalvikt på 10 veckor ÄR en drastisk ökning,
det kan ingen prata bort med några jävligt luddiga undanflykter!

Läkaren och min behandlare säger hela tiden att jag måste avvakta,
ha tålamod, att det förmodligen kommer stanna av.
Någon gång.
Min fråga är bara NÄR, och kommer det vara först
när jag väger över 70 kg?
För NU är mitt tålamod så jävla slut som det kan bli.

För varje kilo som jag går upp,
så kommer jag ytterligare ett par steg från att bli frisk.
Eftersom det betyder ytterligare ett kilo att gå ner sedan,
ett kilo som utgör en stor risk för att jag faller tillbaka
i felaktiga, destruktivt sjuka mönster igen.
Jag vill inte gå igenom en behandlig för mina bulimimiska problem,
för att istället bli anorektisk igen.
Det var inte riktigt så min plan för denna behandligen såg ut........

Dom tjatar ideligen om att man måste lära sig acceptera en normalvikt,
ja, normalvikt ja, men övervikt? NEJ!!!

Mina tankar kretsar mest kring att faktiskt avbryta behandligen,
och då inte till största delen för att fly ifrån den,
för att den är för jobbig, för utmanande mot den sjuka sidan.
(Den sjuka sidan hade gärna sett att jag utvecklar anorexi igen,
för då lyckas den åtminstone med NÅGOT...
Den hade gärna sett att jag gått upp ytterligare 10 kg,
för att verkligen håna mig i spegeln,
verkligen bekräfta för mig att jag ÄR ett misslyckat fetto 
och utsätta mig för den oerhört ångestskapande stressen
som det innebär att gå ner allt igen)

Utan jag funderar på att avbryta behandligen
just för att jag känner att dom inte kan hjälpa mig
med vad JAG behöver hjälp med.
Jag kom hit för att jag behövde lära mig
hur mycket jag ska/kan äta, vad min kropp behöver
för att hålla en stabil vikt,
för att jag skulle kunna tillåta mig behålla maten.
(Utan för mycket ångest och oro för eventuella bieffekter)
Men som det är nu, så KAN jag som sagt inte lita på matplaneringen
för jag äter jag uppenbarligen för mycket,
eftersom vikten bara ökar.
(Jag menar, även en treåring vet
att man går upp i vikt om man hela tiden äter mer
än vad kroppen behöver och förbrukar!!!)
Och det är inte något jag kan acceptera,
stå ut med och fortsätta med!
Jag ska inte behöva acceptera det.

Det känns helt jävla lönlöst att fortsätta utsätta sig för allt
som jag måste utsätta mig för här nere,
när behandligen inte fungerar, inte ger mig något
mer än ett jävligt onödigt lidande...

Postat av: Anonym

Snuttan <3 Jag tror på DIG !!



Nannis

2012-04-17 @ 11:38:14
Postat av: Din kusse carro

Fy va tråkigt att höra älskade kusin att du känner som du känner! Jag som hoppades på att detta skulle hjälpa dig fullt ut, men visat motsatsen är verkligen inte okej! Jag förstår att det är jobbigt för dig men vill att du ska veta att jag tänker på dig och tror på dig att du kommer fixa detta, önskar att det fanns något jag kunde hjälpa till med! Jag tror att du är stark nog och att du blir frisk! Om denna behandlingen inte är den rätta för dig så finns det förhoppningsvis en behandling nån annan stans som passar dig bättre! Vill bara att du ska må bra! <3

2012-04-17 @ 15:00:24
Postat av: Prinsersskakan

Hej vackra du!



Jag vet exakt var du går igenom och förstår ditt lidande, ditt hat och din osäkerhet.

Men tro mig när jag säger att allt blir bättre ju längre tiden går, var så snäll och ge inte upp du tjänar på det i framtiden!!!

JAG LOVAR!

Jag själv har suttit i precis samma sitts som dig, när vågen bara visar mer efter varje vecka som går. Det jag kommer skriva nu är av egna erfarenheter och absolut ingen skröna:

För mig tog det ca 15-17 veckor för kroppen att anpassa sig till matschemat, (då menar jag tills vikten bara ökar något gramm från ena veckan till andra) fast att jag skötte mig exemplariskt.



Jag kan bara säga med egna ord och egen upptäckt, att TILLRÄCKLIGT ovh REGELBUNDET är kroppens bästa vänn. Så fort kroppen insätt att näringen kommer stanna kvar tills den bryts ner, slutar kroppen lagar ALLT!!!!

Det tar längre tid för viss, beroendet på hur länge man varit sjuk, vad man haft för "problem mm.

SÅ GE INTE UPP,

(prata med behandlaren om du kan få röra dig i varmvattens badhuset, det lindrade lite av all ångest och alla tankar för mig)

TRO PÅ DIG!!!!

2012-04-17 @ 16:16:38
URL: http://prinsesskakan.blogspot.com
Postat av: Jenny

Åå fy vad jag lider när jag läser det här. Att behandlingen känns som en besvikelse osv. Hur är psykologerna då..?



Funderade på om du kunde få göra en sådan där mätning av hur mycket som är "vad" i kroppen..? Förstår du hur jag menar? Eller det kanske är dumt, och triggande..? men jag har själv funderat på det när vikten ökar som den gör att försöka få se svart på vitt hur mkt som är vatten av det.



Kram

2012-04-17 @ 19:35:24
URL: http://bortomljusochmorker.blogg.se/
Postat av: Jenny

Godmorgon<3 Nä, det jag tänker på är en BIA-mätning (se http://www.prenet.se/V%C3%A5rtprogram/BIAm%C3%A4tning/tabid/59/Default.aspx)



Men läs informationen under länken MED STOR FÖRSIKTIGHET! Det är riktat till kroppsbyggare som ska deffa (gå ner i fettprocent), försök istället fokusera på själva mätningsmetoden.



Tycker det är väldigt konstigt att inte behandlaren har mer att säga till om, hon som faktiskt TRÄFFAR dig..! Det känns ju lite som att de kör enligt sin behandlingsmall och inte tar några avsteg från den.



Kram fina du

2012-04-18 @ 06:09:10
URL: http://bortomljusochmorker.blogg.se/


Just DIN kommentar är värdefull för mej! ♥


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Förbjud pälsfarmerna - skriv på namninsamlingen! Djur är INTE kläder!!